Auto wintertips
Auto ijsvrij maken
In de wintermaanden hebben we weleens te maken met vorst en/of sneeuw. Vooral wanneer het een keer even goed heeft gevroren zijn de autoruiten bedekt met een laag ijs en is het in de vroege ochtenduren krabben geblazen waar de meesten een hekel aan heeft. Er bestaan enkele manieren om te zorgen dat je de autoramen in de vroege ochtenduren niet hoeft te krabben of zonder teveel moeite voor hoeven te doen. Hier volgen enkele voorbeelden:
1. Leg een deken of een stuk folie op de voorruit. Dit voorkomt ijs aangroei. Doe dit wel de dag van te voren in de avonduren. Heb je dit niet? Dan kunnen vuilniszakken ook voor gebruikt worden. Deze werken wel minder effectief dan een doek of folie, maar houden de ramen bij lichte vorst ijsvrij.
2. Ontdooispray. Werkt ideaal om de ruiten mee te ontdooien, ook kan deze gebruikt worden om sloten mee te ontdooien.
3. Zet de kachel aan op de hoogste en warmste stand, gericht naar de voorruit en zet de achterruitverwarming aan. Op deze manier ontdooien de ramen ook en is het gemakkelijker de ramen ijsvrij te maken.
Wat je vooral NIET moet doen is:
1. Warm/kokend water over de voorruit gooien. Door grote temperatuurverschillen zal de (voor)ruit barsten of springen.
2. Met een ander voorwerp de ramen ijsvrij maken. Vaak kunnen er dan krasjes ontstaan op de ruit.
3. Ruitenwissers voor gebruiken. De wissers kunnen bij vorst vast zitten en kan het motortje bij werking (ernstig) beschadigen.
Auto sneeuwvrij maken
Wanneer het even flink heeft gesneeuwd is de auto vaak ondergesneeuwd,
ook is het dan van belang om de ramen van de auto goed sneeuwvrij te
houden. Bij onvoldoende zicht wat ook even geld als de ramen niet goed
ijsvrij zijn, kun je een fikse boete krijgen en ben je een gevaar
op de weg voor anderen en jezelf!
Bij sneeuwval is het gemakkelijker om de ramen sneeuwvrij te maken mits er geen vorst overheen is gekomen, want dan wordt het een flinke uitdaging! Het sneeuwvrij maken van je ramen kan je bijvoorbeeld doen met een stoffertje of met een raamtrekker. Niet iedereen staat hierop te wachten, maar voor de veiligheid van een ander is het ook belangrijk dat je de auto helemaal sneeuwvrij maakt, want sneeuwresten op de auto kunnen bij dooi een ijs plak worden en bij voldoende snelheid in zijn geheel van de auto vallen/waaien. Dit kan bij de degene die achter je rijdt voor flinke problemen zorgen. De plak kan zodanig hard genoeg zijn dat het door de voorruit kan gaan of de ruit helemaal bedekken waardoor het zicht belemmerd raakt.
Zomerbanden uit, winterbanden in!
Wanneer het winterseizoen aankomt is het belangrijk om je banden van de
auto voortijdig te verwisselen naar winterbanden. Winterbanden hebben
meer grip op de weg en voorkomen dat de auto niet snel van de weg slipt.
Voor het verwisselen kan dit thuis (als je de middelen voor hebt)
gedaan worden of bij een garage. Er zijn ook banden die geschikt zijn
voor alle seizoenen.
Rijden tijdens hevige sneeuw of gladheid
Tijdens hevige sneeuwval of vorst kan het (spek)glad worden/zijn op de
weg. Vaak worden de wegen redelijk gestrooid, maar bij hevige sneeuwval
wordt dat een flinke uitdaging en wint de sneeuw van de strooiwagens,
want dan is het niet tegenin te strooien, doordat de pekels (zout) niet
goed kapot worden gereden. Bij sneeuw en gladheid is het aangeraden om
de snelheid aan te passen en (ruimschoots) afstand te nemen. Bij bochten
is het verstandig om die rustig te nemen en rem vooral met je motor af
i.p.v. de remmen te gebruiken. Bij remmen slippen je banden namelijk
door. Bij het afremmen met de motor schakel terug naar zijn 1 of 2 en
laat de koppeling vloeien zodat de motor de auto kan laten afremmen
(feeling in hebben). Als je gelijk de koppeling geheel los laat komt de
motor in te hoge toeren terecht wat niet goed voor de motor is, ook kan
je de auto laten uitrollen. Rem voorzichtig op het moment dat de auto
nog stapvoets rijdt.
Vloeistof van de auto verwisselen
Voordat het gaat vriezen is het belangrijk dat je de ruitenvloeistof in
de auto vervangen hebt naar antivries. Normale vloeistof die erin zit
kan bij vorst gemakkelijk bevriezen waardoor de sproeiers niet meer
zullen werken en de reservoir kan scheuren en lekken. Antivries
ruitenvloeistof is tegenwoordig bij veel winkels te halen. Heb je het
gehele jaar antivries erin zitten, dan is het niet nodig. Zorg er wel
voor dat het op peil blijft. Gooi er geen koelvloeistof in!! Dit is niet
het geschikte vloeistof voor de ramen, maar geschikt voor de motor.
Gebruik nooit de handrem tijdens vorst!
Ben je vaak gewend om de auto op de handrem te zetten? Doe dit niet wanneer het vriest. De kabels kunnen door vocht bevriezen waardoor de handrem niet meer werkt en de remmen op de wielen blijven staan.Het beste is dan om de auto in de 1e versnelling te zetten. Zo voorkom je dat je blijft staan. Vergeet bij het starten niet de koppeling in te drukken!
Mocht het toevallig wel een keer gebeuren dan is er nog geen paniek! Er zijn enkele oplossingen om zelfstandig de handrem weer los te krijgen:
1. Föhnen. Het klinkt gek, maar dit werkt wel om de handrem los te krijgen van de wielen. Zet de föhn op de binnenkant van het wiel onder de auto, omdat daar de kabel loopt van de handrem. Neem wel even de tijd voor om ze te laten ontdooien.
2. Flink aan de hendel trekken. Wat soms ook helpt is om een flinke ruk aan de hendel te geven waardoor de rem los kan schieten van het wiel.
3.Motor tijdje laten draaien. Hier moet je wel even het geduld voor hebben, want dit duurt even tot de remmen door de warmte van de auto weer losschieten.
Mocht je geen föhn bij de hand hebben en optie 2 en 3 werken niet? Bel dan de Wegenwacht of wacht tot de vorst voorbij is.